Geluksproevers

De zoektocht naar het herdefiniëren van geluk is voor ons medewerkers van het museum ook een zoektocht naar het herdefiniëren van een tentoonstelling en misschien ook wel een zoektocht naar onze bezoeker. Over herdefiniëren gesproken: misschien voldoet het begrip bezoeker niet meer. Wat is een bezoeker? Iemand die met de handen op de rug, alleen met zijn/haar gedachten langs kunstwerken kuiert? Maar zou een museumbezoeker ook iemand anders kunnen zijn? Een actiever persoon. Iemand die participeert, deelneemt, reageert, kennis deelt, foto’s instuurt, auditie doet, een recensie schrijft of een andere bezoeker uitnodigt samen naar een werk of film te kijken.
Als ik thuis bezoek krijg, ontvang ik mijn gasten en wordt er gepraat, gelachen, gegeten, gedronken. Op leuke verjaardagsfeestjes praten gasten met andere gasten die ze nog niet kennen en gaat iedereen opgetogen naar huis. Het zou goed zijn om onze museumbezoeker ook eens écht op bezoek te krijgen.
Om een ander avontuur aan te gaan met onze bezoekers besluiten we een oproep te plaatsen in de plaatselijke krant: geluksproevers gezocht. Om verschillende redenen hebben een twintigtal enthousiastelingen zich vooral uit nieuwsgierigheid aangemeld. En wij zijn ook nieuwsgierig naar hen. Wat er wordt verwacht, staat nog niet helemaal vast. Het is voor ons ook even zoeken wat we van deze groep kunnen vragen. Wij willen feedback op Reinventing Happiness en vragen hen actief in te stappen maar ook kritisch mee te kijken. We organiseren onze eigen bijeenkomsten. De geluksproevers komen keer op keer naar het museum, sommigen zijn wel vijf keer geweest. Ze leren elkaar en ons kennen en het levert mooie gesprekken op. Sommigen helpen met hun specifieke kennis  de kunstenaars verder in hun lokale onderzoek en anderen doen actief mee binnen de verschillende programma's. Het blijkt een prettige manier om bezoekers te betrekken en we gaan daar zeker mee door.

Joke Backx, hoofd publiekszaken SM's