The Carousel of Progress

AKTUEEL

Materiaal voor een TV-advertentie

Na Geregisseerd Geluk. Audities voor een blijspel ontwikkelen Van Heeswijk&De Bruyne de volgende stap in hun aandeel aan het project Reinventing Happiness: Geregisseerd Geluk. Materiaal voor een TV-advertentie.

In de herfst 2014 komt een selectie van de auditanten (geselecteerd in het Stedelijk Museum en Noorderpoort) 7 keer samen om footage te creëren voor een of meerdere TV-advertenties. Die advertenties communiceren kritisch met het meest gespeelde toneelstuk aller tijden: ‘ the Caroussel of Progress’.

The Caroussel of Progress werd ontwikkeld als een attractie van General Electric voor de Wereldtentoonstelling in New York in 1964 door Walt Disney. Daarna verhuisde het naar Tomorrowland waar het nog steeds, met aanpassingen, te zien is. The Caroussel of Progress toont hoe het gevoel van geluk onlosmakelijk verbonden is met de ontwikkeling van de technologie en de inbedding ervan in de extended (white, middleclass, male dominated) American Family. The Caroussel of Progress is pure vorm gegeven ideologie: ‘ zo is het en zo is het goed’. De definitieve vorm voor het gelukkige gezin.

Geregisseerd geluk. Materiaal voor een TV-advertentie onderzoekt de basisvorm van Walt Disneys droom van geluk. Hoe kan een carrousel vooruitgang incorporeren? Is de droom van geluk door technologische vernieuwing niet een steeds opnieuw geconstrueerde stilstand? Gevangenschap? Walt Disney levert ons hier een onwaarschijnlijk paradoxaal beeld aan.

In het environment van de huiskamer van het geluk (gemaakt voor de audities in het SM) worden beelden en scenes ontwikkeld van individueel en groepsgeluk in relatie tot de iconische objecten van de technologische vernieuwing (radio, TV, smart Phone, 3D printer). Er worden teksten ontwikkeld die de zekerheid van de vooruitgang uitdragen. We onderzoeken de taal van de ideologie en de propaganda.